VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY SPOLEČNOSTI PLASTOKNO s.r.o.
(platné od 1. 1. 2025)
I. Obecná ustanovení
1. Úvodní ustanovení
Tyto všeobecné obchodní podmínky (dále jen „VP“) stanovují pravidla pro dodávky výrobků, jako jsou okna, dveře, výkladce a zimní zahrady včetně příslušenství, a jejich montáž.
Tyto služby poskytuje společnost PLASTOKNO s.r.o., se sídlem Čisovice 72, 252 04 Praha-Západ, IČ: 26735377, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka 90461 (dále jen „dodavatel“).
VP jsou nedílnou součástí smlouvy, ať už se jedná o smlouvu o dílo nebo kupní smlouvu, kterou dodavatel uzavírá se zákazníkem (dále jen „objednatel“).
Dodavatel v této smlouvě vystupuje jako zhotovitel nebo prodávající, objednatel jako kupující nebo objednatel.
Tyto podmínky se řídí ustanovením § 1751 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších právních předpisů (dále jen „občanský zákoník“). Pokud jsou ve smlouvě sjednány písemné podmínky odlišné od VP, mají tyto přednost před zněním VP.
2. Předmět smlouvy
Smlouva mezi dodavatelem a objednatelem upravuje výrobu, dodávku a případně i montáž objednaného zboží.
Parametry, jako jsou provedení, množství a kvalita, jsou uvedeny v rekapitulaci zakázky a technické a rozměrové příloze smlouvy (tzv. objednací a zaměřovací list).
Veškeré položky jsou ve smlouvě uvedeny z pohledu zevnitř. Objednatel je povinen potvrdit správnost specifikace svým podpisem. Po podpisu obou smluvních stran se tato specifikace stává závaznou součástí smlouvy a je právně závazná pro obě strany.
3. Závazky smluvních stran
Na základě smlouvy se dodavatel zavazuje vyrobit, dokončit a předat objednateli dílo, které bude způsobilé k řádnému užívání, a to v souladu s dohodnutými podmínkami.
Objednatel se zavazuje:
- spolupracovat s dodavatelem dle domluvených pravidel,
- převzít dokončené dílo nebo jeho části,
- uhradit cenu stanovenou ve smlouvě o dílo.
4. Povinnosti dodavatele a objednatele
4.1 Dodavatel se zavazuje zhotovit dílo a to ve sjednaném termínu. Pokud není písemně dohodnuto jinak, může dílo dokončit i před stanoveným termínem.
4.2 Bude-li vyžadována změna termínu montáže oproti sjednanému, musí být odsouhlasen písemně ve změnovém listu. (změna termínu montáže)
4.3 Pokud se během realizace díla vyskytnou okolnosti nezávislé na vůli dodavatele, které znemožní nebo ztíží provedení díla, termín dokončení se odpovídajícím způsobem prodlužuje.
Mezi takové okolnosti patří:
- vyšší moc (např. přírodní katastrofy, epidemie, vládní opatření, válka apod.),
- nevhodné klimatické podmínky, při kterých není možné dílo bezpečně realizovat,
- nedostatek materiálu v důsledku výpadků subdodavatelů,
- nepředvídatelné změny cen materiálu či tržního prostředí,
- nedostatečná součinnost objednatele (např. neposkytnutí podkladů, nespolupráce při zaměření nebo nepřipravenost místa nebo otvorů u realizace).
Za vyšší moc se považuje například vysoká nemocnost zaměstnanců nebo subdodavatelů, karanténní opatření nebo jakákoli jiná nařízení státních orgánů, která by omezila dodavatele při řádném a včasném splnění smlouvy.
4.4 Objednatel se zavazuje:
- spolupracovat s dodavatelem dle domluvených pravidel,
- převzít dokončené dílo nebo jeho části,
- uhradit dohodnutou cenu dle smlouvy.
4.5 Pokud si objednatel po uzavření smlouvy dodatečně objedná jakoukoli změnu, úpravu nebo rozšíření díla, je nutné, aby se obě strany dohodly a sepsaly písemný změnový list.
4.6 Pokud po uzavření smlouvy (před nebo během realizace díla) vyjdou najevo nové objektivní skutečnosti, které:
- vyžadují úpravu ceny díla,
- způsobují vícenáklady,
- nastaly nezávisle na vůli dodavatele a nebyly mu při uzavírání smlouvy známy,
je objednatel povinen potvrdit změnový list, který tyto změny reflektuje.
4.7 Pokud se dodavatel a objednatel nedohodnou na podmínkách změnového listu, má dodavatel právo od smlouvy odstoupit.
Písemná forma potvrzení změnového listu je zachována i v případě elektronického potvrzení, pokud je z e-mailové komunikace zřejmý jasný souhlas objednatele.
4.8 Objednatel prohlašuje, že:
- je oprávněn uzavřít smlouvu s dodavatelem,
- je plně svéprávný,
- disponuje finančními prostředky na úhradu sjednané ceny díla.
Na žádost dodavatele je objednatel povinen předložit potřebné dokumenty k uzavření smlouvy, například:
- výpis z obchodního rejstříku či jiného registru,
- osvědčení o registraci k DPH,
- případně další nezbytné doklady.
5. Samostatnost dodavatele při provádění díla
Dodavatel při realizaci díla jedná samostatně a určuje způsob jeho provedení podle vlastního uvážení. Není povinen řídit se pokyny objednatele, pokud se k tomu výslovně písemně nezavázal.
6. Nabytí vlastnického práva
Objednatel se stává vlastníkem díla až po úplném zaplacení celkové ceny díla.
II. Spolupůsobení objednatele a dodavatele
7. Kontrola specifikace objednatelem
Podpisem smlouvy objednatel potvrzuje, že pečlivě zkontroloval počet kusů, systém, barvu, sklo, členění a způsob otevírání oken a dveří a že s nimi souhlasí.
Všechna prvky i okna a dveře jsou ve smlouvě znázorněna z pohledu zevnitř ven.
8. Seznámení s normami
Objednatel byl seznámen s normami ČSN 73 0540-2 a ČSN 74 6077, které doporučují ošetření připojovacích spár kompletním těsnícím systémem.
Pokud tento systém není součástí smlouvy, objednatel ho výslovně nepožadoval a souhlasí s tím, že dílo bude provedeno řádně i bez jeho dodání (označeno jako pásky).
Jsou-li pásky součástí smlouvy o dílo. Objednatel bere na vědomí, že všechny stavební otvory musí natáhnout do lepidla (nahrubovat), tak aby bylo možné pásky nalepit na ostění špalety.
9. Seznámení se součinitelem prostupu tepla
Objednatel byl seznámen s deklarovanou hodnotou součinitele prostupu tepla, která je stanovena měřením nebo výpočtem na zkušebním vzorku okna.
- U menších rozměrů nebo jiného členění oken může být tato hodnota až o 0,3 W/m²K vyšší.
- Norma ČSN 73 0540-2 umožňuje stanovení součinitele prostupu tepla oknem jak měřením, tak výpočtem, přičemž výsledné hodnoty se mohou lišit až o 0,3 W/m²K.
Objednatel byl rovněž seznámen s deklarovanou hodnotou součinitele prostupu tepla sklem, která je stanovena metodou výpočtu podle ČSN EN 673.
- Hodnoty zjištěné jinými metodami se mohou lišit až o 0,2 W/m²K.
10. Zaměření stavebních otvorů a přizpůsobení rozměrů prvků
10.1 Zaměření stavebních otvorů
- Rozměry zboží se určují na základě zaměření stavebních otvorů dodavatelem.
- Dodavatel provede zaměření přímo na stavbě objednatele a přizpůsobí podle něj výrobní rozměry oken a dveří.
- U rekonstrukcí se vždy doporučuje zapustit rám okna za ostění minimálně 10–30 mm.
- Povinnosti objednatele
- Objednatel musí umožnit zaměření a poskytnout přiměřenou součinnost.
- Objednatel je povinen vyznačit srovnávací výškovou úroveň u každého stavebního otvoru (zejména u dveří a portálů), tzv. váhorys = 1000 mm nad úrovní čisté podlahy. Není-li tato skutečnost ve specifikaci uvedena, nemůže být uznán za vadu rozměr výrobku, pokud byl vyroben na základě změřených hodnot.
- U HS portálu je stanovena standardní výška prahu 0-10mm nad vnitřní čistou podlahou, není-li sepsáno jinak.
10.3 Dodavatel při určování rozměrů postupuje samostatně a zohledňuje:
- stav a kvalitu stavebních otvorů,
- výrobní tolerance,
- fyzikální jevy ve stavební konstrukci (např. dilataci).
10.4 Pokud dodavatel chybně zaměří stavební otvory nebo nesprávně přizpůsobí rozměry výrobků, provede dle svého uvážení:
- úpravu stavebních otvorů, nebo
- úpravu rozměrů výrobků,
a to výhradně na vlastní náklady.
11. Montáž parapetů
11.1 Při montáži vnitřních parapetů, bere objednatel na vědomí, že světlá šířka parapetů po namontování může být až o 40 mm menší, než je uvedena hloubka ve smlouvě. Tato odchylka vzniká v důsledku zapuštění parapetů pod rám okna.
11.2 Pokud není součástí díla, montáž venkovních parapetů, muže dojít k zatékání a společnost PLASTOKNO neposkytuje žádnou náhradu za případně vzniklé škody.
12. Vlastní zaměření a příprava stavebních otvorů objednatelem
14.1 Pokud si objednatel provádí zaměření sám, ručí za správnost uvedených výrobních rozměrů.
14.2 Pokud si objednatel sám připravuje stavební otvory pro montáž okenních výrobků, je jeho povinností zajistit, aby:
- šířka stavebního otvoru byla o 30 mm větší než rozměr rámu,
- výška stavebního otvoru byla o 50 mm větší než rozměr rámu.
U vchodových, balkónových a posuvných dveří musí být stavební otvor:
- na šířku o 30 mm větší než rozměr rámu,
- na výšku o 55 mm větší, z toho 45 mm pod úrovní čisté podlahy.
Rozměr rámu je uveden v objednacích a zaměřovacích listech u každé jednotlivé položky.
13. Změna rozměrů rámů po podpisu smlouvy
Pokud po podpisu smlouvy dojde ke změně rámových rozměrů na základě zaměření dodavatelem, bude:
- cena ve smlouvě přepočítána,
- změna řešena dodatkem ke smlouvě o dílo.
14. Povinnosti objednatele pro řádné provedení díla
Objednatel je povinen zajistit dodavateli nezbytné podmínky pro řádné provedení díla, a to zejména:
- Uvolnění pracovních ploch – odstranění veškerých překážek, které by bránily přístupu k místům realizace a to uvnitř i okolo objektu.
- Bezplatný odběr elektrické energie a vody pro potřeby provádění díla.
- Zajištění vstupu do všech prostor, kde má být dílo realizováno.
- Zajištění funkčního schodiště nebo výtahu pro vynesení prvků do patra objektu
15. Likvidace odpadu
Pokud je součástí smlouvy o dílo likvidace odpadu, dodavatel zajistí odvoz odpadu (z původních prvků a stavebních prací prováděných dodavatelem) nejpozději v den ukončení prací.
Pokud likvidace odpadu není součástí smlouvy, bude odpad ponechán v bezprostřední blízkosti stavebních otvorů (v místnosti). Po dokončení prací bude proveden pouze hrubý úklid.
16. Zajištění potřebných povolení
Objednatel je povinen zajistit veškerá rozhodnutí příslušných správních orgánů, která jsou nutná k provádění díla, zejména stavební povolení nebo jiná rozhodnutí stavebního úřadu a souhlasy památkové péče, pokud jsou vyžadovány.
V případě, že objednatel tuto povinnost nesplní a dodavateli bude z tohoto důvodu udělena pokuta nebo penále, hradí tyto náklady objednatel na vlastní účet, a to i v případě, že byly uloženy přímo dodavateli.
17. Součinnost objednatele při přepravě
Objednatel je povinen poskytnout dodavateli přiměřenou součinnost při montáži, zejména zajistit příjezd a parkování dopravních prostředků dodavatele u objektu a umožnit přístup pracovníkům dodavatele do objektu.
Pokud dodavatel není schopen dopravit zboží na místo stavby bez speciálních dopravních či manipulačních prostředků, je objednatel povinen tuto přepravu zajistit na vlastní náklady.
18. Vykládka zboží.
Vykládka zboží není zahrnuta v kupní ceně. Pokud je zboží dodáváno na základě kupní smlouvy, objednatel je povinen zajistit si vykládku na vlastní náklad.
Objednatel bere na vědomí, že manipulace s těžkými prvky nese rizika, jako je pád břemene, přimáčknutí, úrazy spojené se zátěží nebo zvýšené riziko uklouznutí či zakopnutí. Proto je nutné dbát při manipulaci zvýšené opatrnosti.
Vykládku musí zajistit alespoň dvě osoby, případně je nutné použít manipulační techniku dle rozměrů a hmotnosti vykládaného zboží.
19. Bezpečnost práce a ochrana zdraví
Dodavatel zajistí, aby jeho pracovníci při provádění montáže na stavbě objednatele dodržovali zásady bezpečnosti práce, ochrany zdraví při práci a protipožární předpisy.
Objednatel je povinen zajistit, aby při montáži nedošlo k ohrožení zdraví či života pracovníků dodavatele v důsledku jiných vlivů na stavbě.
20. Ukončení plnění díla a vyúčtování ceny
Plnění díla je považováno za ukončené předáním a převzetím namontovaného zboží objednatelem od dodavatele.
Pokud z důvodů na straně objednatele není možné dílo dokončit v dohodnutém termínu, dodavatel je oprávněn vyúčtovat celkovou cenu díla a požadovat její doplacení v plné výši, jako by dílo bylo zcela dokončeno.
Jednotlivé činnosti prováděné v rámci montáže jsou specifikovány v soupisu prací uvedeném ve smlouvě.
20.1 Demontáž, ze stávajících prvků jsou sundány křídla a původní rámy rozřezány.
Upozorňujeme, že při demontáži může dojít k poškození špatné venkovní omítky, nebo vnitřního okolí okna /jako je dlažba, obklad, tapety a podobně/ a jejich náhrada není součástí smlouvy o dílo.
20.2 Montáž, se provádí do připravených stavebních otvorů, usazením rámu do otvoru na podložky a klíny.
Jejich následné upevnění je provedeno způsobem stanoveným dodavatelem a to na kotvy nebo turbošrouby, vypěnění spáry montážní PUR pěnou, montáž pásek (jsou-li součástí smlouvy o dílo) a seřízení kování do jeho správné funkce.
20.3 Zednické začištění, dělí se dle typu na rekordka nebo špaleta.
- začištěním u typu ostění rekordka se rozumí pouze oprava vzniklé vnitřní spáry ostění do 30mm, popřípadě oprava poškozeného ostění zhotovitelem.
- začištěním u typu ostění špaleta se rozumí pouze oprava vzniklé vnitřní spáry ostění do 200 mm, popřípadě oprava poškozeného ostění zhotovitelem.
Pokud bude vzniklá spára u jednotlivých typů začištění větší, budou tyto více náklady doúčtovány nebo nebude u vyspecifikovaných pozic zednické začištění provedeno _ zápis do protokolu o předání a převzetí.
Opravu provádí zhotovitel pouze jemnou začišťovací směsí, náhrada původní venkovní fasády není kalkulována v ceně, není-li uvedeno jinak.
Zednické začištění vnitřních špalet do rovného ostění /přizdění do roviny s novými elementy/, opravy původní nerovnosti staveb, omítek a venkovní začištění u výškových budov /nad 10 m/ nejsou předmětem této smlouvy o dílo, není-li uvedeno jinak.
Zhotovitel neodpovídá za škody, případně za vícepráce vzniklé špatným stavem objektu /špatný stav fasád, omítek, chybějící a zborcené překlady, a podobně/.
Upozorňujeme, že i při začištění může dojít k vlásečnicovým prasklinám. Vlásečnicové praskliny jsou standardním jevem u všech zednických prací, které jsou prováděny mokrým procesem. Tyto praskliny je lépe před malbou vyplnit akrylátovým tmelem a teprve poté opatřit potřebným nátěrem.
Pokud ve smlouvě není výslovně uvedeno jinak, montáž nezahrnuje:
- zakrytí nábytku, podlah a jiného majetku objednatele,
- mytí oken,
- finální úklid prostor, kde byla okna měněna,
- finální tmelení vlásečnicových trhlin a výmalbu.
20.4 Na rámech a křídlech je nalepena ochranná fólie. Zhotovitel doporučuje odstranit fólii do 30 dnů po namontování. Fólii odstraňuje objednatel na vlastní náklady, pokud není určeno jinak.
III. Předání a převzetí díla
21. Podmínky předání a převzetí.
Dodavatel splní svou povinnost provést dílo tak, aby bylo způsobilé sloužit svému účelu.
Objednatel je povinen provedené dílo nebo jeho jednotlivé části převzít, kdykoli o to dodavatel požádá.
Předání a převzetí celého díla se uskuteční podpisem dodacího listu (protokol o předání a převzetí díla) objednatelem v místě provádění díla.
Předání a převzetí části díla se provede podpisem objednatele na protokole, ve kterém jsou uvedeny skutečně dodané práce a výrobky.
Pokud dílo nebo jeho část obsahuje vady či nedodělky, které podstatně nebrání užívání díla k jeho sjednanému účelu (např. chybějící kliky, krytky, prasklá skla apod.), je objednatel povinen dílo převzít a tyto vady specifikovat v protokole.
Pokud ve smlouvě není uveden jiný termín pro odstranění vad, dodavatel je povinen zahájit jejich odstranění nejpozději do 2 týdnů od předání díla, pokud není s objednatelem dohodnuto jinak. O tuto dobu se prodlužuje lhůta pro případné uplatnění smluvních pokut.
Pokud vady nebo nedodělky nejsou jednoznačně specifikovány v předávacím protokole, má se za to, že dílo bylo předáno bez vad a nedodělků.
Objednatel je oprávněn pozastavit platbu ve výši 5 % z celkové ceny díla bez DPH, a to až do odstranění všech vad, nedodělků a nekompletnosti dodávky.
Pokud objednatel odmítne převzít dílo nebo jeho část v rozporu se smlouvou, je v prodlení se splněním svého závazku. Dodavatel tuto skutečnost zaznamená do předávacího protokolu a je oprávněn vyúčtovat cenu díla nebo jeho části.
Tento postup však nezbavuje dodavatele povinnosti bezplatně odstranit vady, které zavinil.
Pokud se objednatel nedostaví k předání díla, a to ani po opakované telefonické výzvě, dodavatel dílo zdokumentuje fotografiemi.
V takovém případě se namontované dílo považuje za řádně předané bez možnosti sepsání protokolu o předání a převzetí díla.
22. Překážky plnění způsobené vyšší mocí
Po dobu trvání vyšší moci nebo nepříznivých klimatických podmínek, při nichž nelze spravedlivě požadovat provedení díla bez vad, není dodavatel v prodlení s plněním díla.
Termín dokončení a předání díla se automaticky posouvá o odpovídající dobu.
Dodavatel je povinen objednatele v přiměřené lhůtě informovat o těchto skutečnostech a sdělit mu předpokládaný nový termín splnění díla.
Vyšší moc zahrnuje mimořádné, nepředvídatelné a neodvratitelné události, které nastaly nezávisle na vůli dodavatele a kterým nelze zabránit ani při vynaložení maximálního úsilí, například:
- přírodní katastrofy a živelní pohromy,
- teroristické útoky, války, povstání, vojenské akce,
- rozsáhlé stávky,
- karanténní opatření nebo jiná nařízení orgánů ochrany veřejného zdraví, která se vztahují na výrobní provoz dodavatele, jeho zaměstnance či subdodavatele.
23. Náklady spojené se zrušením nebo překážkami při montáži
Musí-li objednatel posunout termín prací (z důvodu nepřipravenosti stavby a podobně) může tak bezplatně učinit nejdéle 14 dní před smluvním termínem stanoveném v termínu plnění (zahájení prací) a písemně potvrdit protokol o změně termínu montáže. Bude-li požadovat posunutí později, bude objednateli vyúčtován poplatek za přesun montáže ve výši 3.500 Kč bez DPH.
Pokud není možné provést montáž vůbec (marný výjezd) nebo zhotovitel nemůže namontovat alespoň 50 % prvků, je objednatel povinen uhradit tyto náklady:
- 3.500 Kč bez DPH za marný výjezd vozu,
- 10.000 Kč bez DPH za marný výjezd manipulační techniky, (např. jeřáb se savkou)
- 3.000 Kč bez DPH za marný výjezd montážníka/montážníků,
- 3.000 Kč bez DPH jako reexpediční poplatek, pokud prvky k montáži nebudou ponechány na stavbě.
Pokud montáži brání jiná překážka na straně objednatele, která není uvedena v předchozím odstavci, objednatel je povinen uhradit dodavateli náklady individuálně stanovené podle konkrétní situace.
Pokud z těchto důvodů nebude možné dílo realizovat, platí, že: Bude dohodnut nový termín montáže dle kapacit dodavatele, Objednateli bude vystavena doplatková faktura, Záruční doba začne běžet od nového plánovaného termínu realizace díla.
Pokud objednatel převzal dílo později, než stanoví smlouva, a zároveň neuplatnil vůči dodavateli žádné sankce (např. smluvní pokuty), platí, že termín uskutečnění díla byl automaticky prodloužen do dne jeho skutečného předání.
IV. Odpovědnost za škody a náhrada škody
24. Nebezpečí škody a odpovědnost dodavatele
Dodavatel nese nebezpečí škody na zhotovované věci až do okamžiku převzetí namontovaných prvků objednatelem nebo osobou, kterou objednatel pověřil.
Objednatel přebírá nebezpečí škody okamžikem převzetí namontovaných prvků, tj. dnem potvrzení dodacího listu nebo předávacího protokolu podpisem objednatele.
Povinnost dodavatele hradit škodu vzniklou při realizaci díla se v souladu s § 2898 občanského zákoníku vylučuje, s výjimkou škody způsobené:
- úmyslně,
- z hrubé nedbalosti,
- na přirozených právech člověka.
Pokud odpovědnost dodavatele není vyloučena podle výše uvedených podmínek, dodavatel odpovídá za škodu pouze do výše skutečné škody, kterou způsobil objednateli nebo třetí osobě porušením svých povinností.
Ustanovení tohoto bodu se nevztahují na případy, kdy je porušení povinnosti kryto smluvní pokutou.
25. Možná poškození při demontážních pracích a rozsah začištění
Objednatel bere na vědomí, že při demontáži může dojít k poškození venkovní omítky, vnitřního okolí oken, vnitřní dlažby, obkladů a dalších stavebních prvků.
Náhrada těchto poškození není součástí smlouvy, neboť se jedná o běžné externality, které mohou nastat při dodávce a montáži stavebních otvorových výplní včetně příslušenství.
Začištěním se rozumí pouze oprava poškozeného ostění z interiéru.
Opravy původních nerovností staveb, omítek a zednické začištění z exteriéru nejsou součástí smlouvy o dílo, pokud není ve smlouvě výslovně uvedeno jinak.
26. Pojištění odpovědnosti dodavatele
Dodavatel je pojištěn z odpovědnosti za škody vzniklé jiným osobám v souvislosti s jeho provozní činností. Nahlášení probíhá, je-li mu škoda prokázána.
27. Prodloužení termínu montáže
Dohodnutý termín montáže může být prodloužen, pokud je to nezbytné z následujících důvodů:
- výroba nových částí nebo dodání nových dílů subdodavatelem,
- klimatické, technologické nebo jiné mimořádné podmínky, které neumožňují dokončení díla ve sjednaném termínu,
- objednatel přijal nový termín montáže (tj. nechal prvky namontovat), který mu dodavatel nabídl, a neuplatnil písemně žádnou výhradu.
V souvislosti s prodloužením nebo změnou termínu dle tohoto bodu není nutná písemná změna smlouvy, pouze e-mailová či SMS komunikace s potvrzením změny či prodloužení termínu.
V. Záruky
28. Odpovědnost dodavatele za jakost provedených prací a dodávek
Dodavatel odpovídá za to, že jakost provedených prací a dodávek bude v souladu s:
- platnými zákony a jejich prováděcími předpisy,
- závaznými technickými normami a směrnicemi,
- veškerými právními a technickými požadavky vztahujícími se k předmětu smlouvy,
které byly platné v České republice v době uzavření smlouvy o dílo.
29. Záruční podmínky a délka záruky
Dodavatel poskytuje objednateli ode dne potvrzení dodacího listu, nebo předávacího protokolu podpisem objednatele.
Pokud je dílo předáváno po částech, záruční doba na každou část začíná běžet dnem jejího dílčího předání.
Podmínky záruky a její omezení:
- Dodavatel není povinen odstraňovat vady, pokud je objednatel v prodlení s jakoukoli platbou vyplývající ze smluvního vztahu mezi stranami.
- Toto však nemá vliv na skončení záruční doby, která zůstává od jejího počátku.
- Pokud objednatel odebere výrobky bez montáže, záruční podmínky se řídí občanským zákoníkem o kupní smlouvě.
Záruční doba pro různé typy výrobků:
- Zabudované výrobky (např. žaluzie, sítě proti hmyzu, rolety apod.) – záruka odpovídá délce záruky garantované výrobcem, minimálně však 24 měsíců.
- Výrobky s dorazovým těsněním – záruka 60 měsíců.
- Výrobky se středovým těsněním – záruka 120 měsíců.
- Vstupní a vedlejší dveře – záruka 36 měsíců.
- Na ostatní elementy včetně dodaných a na provedené práce poskytujeme záruku vyplývající ze zákona – záruka 24 měsíců.
To vše za podmínek, že objednatel dodržuje návod k údržbě.
Možné zkrácení záruční doby:
- Pokud je objednatel v prodlení s úhradou ceny díla, může být prodloužená záruční doba zkrácena na zákonnou lhůtu 24 měsíců.
30. Omezení odpovědnosti dodavatele za vady
Dodavatel nenese odpovědnost za vady díla, pokud byly způsobeny:
- nevhodně zpracovaným projektem,
- vyšší mocí,
- mechanickým poškozením,
- neodborným zásahem objednatele nebo třetí osoby.
Záruka se nevztahuje na vady způsobené:
- nevhodným používáním, ošetřováním či nedostatečnou údržbou díla,
- znečištěním obvodového či vrchního kování,
- přirozeným sedáním křídla,
- změnou statiky stavby, která ovlivní funkčnost díla.
31. Právo objednatele na odstranění vady během záruční doby
Objednatel má právo požadovat odstranění vady během záruční doby. Vadu je povinen oznámil bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl zjistit.
Pokud dodavatel za vadu odpovídá, je povinen ji na své náklady odstranit, a to do 30 dnů od jejího oznámení.
Pokud se jedná o vadu, která může způsobit škodu na díle, zdraví, životě nebo majetku objednatele či třetích osob, dodavatel je povinen:
- zahájit její odstranění neprodleně,
- učinit nezbytná opatření k zabránění případných škod.
Pokud se u zakoupeného zboží nebo provedeného díla objeví vada, má objednatel právo uplatnit reklamaci v souladu s tímto reklamačním řádem a zákonem č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele.
32. Přijetí a evidence reklamace
Společnost PLASTOKNO s.r.o. přijímá reklamace písemně nebo osobně prostřednictvím svých zaměstnanců na obchodních pobočkách (obchodní kancelář).
Pokud ve smlouvě (objednávce) není sjednáno jinak, lze reklamaci podat pouze osobně nebo písemně, přičemž objednatel/kupující musí:
- Předložit předávací protokol nebo smlouvu,
- Označit reklamovanou pozici dle rekapitulace nebo specifikace,
- Pořídit fotodokumentaci nebo video reklamované závady, aby bylo možné určit její charakter.
Za řádné uplatnění reklamace se považuje pouze reklamace, která byla zaevidována společností PLASTOKNO s.r.o., ta odešle potvrzení o jejím přijetí na e-mail uvedený ve smlouvě.
33. Potvrzení a lhůty pro vyřízení reklamace
Pokud objednatel neobdrží potvrzení o přijetí reklamace do 24 hodin, musí reklamaci znovu odeslat a počkat na potvrzení. Bez zaslaného potvrzení není reklamace evidována.
Nejpozději do 10 pracovních dnů od potvrzení přijetí reklamace může být v nutných případech uskutečněna prověrka na místě.
O nutnosti návštěvy technika rozhoduje reklamační oddělení na základě zaslaných fotografií či videa.
V případě uznání reklamace zahájí dodavatel opravu či výměnu vadného prvku do 30 dnů.
34. Zamítnutí reklamace
Reklamace bude zamítnuta, pokud se jedná o vadu zaviněnou objednatelem nebo kupujícím, která vznikla:
- Užíváním v rozporu s návodem k obsluze a údržbě,
- Mechanickým poškozením,
- Sedáním a drhnutím křídel,
- Zjevnými poškozeními, která nebyla zapsána do předávacího protokolu.
O průběhu a vyřízení reklamace se sepíše reklamační protokol, který podepíše pracovník společnosti PLASTOKNO s.r.o.
35. Vady vyloučené z možnosti reklamace
Plastové profily – rám a křídlo
Reklamovatelné jsou pouze zjevné vady, které:
- brání plnohodnotnému užívání plastového profilu,
- znehodnocují jeho fyzický stav.
Zásady posuzování reklamace plastových profilů:
- Optické vady se hodnotí za rozptýleného denního světla ze vzdálenosti 1 metru a pod běžným úhlem pohledu. Vady, které za těchto podmínek nejsou patrné, nelze reklamovat. Povrchové vady menší než 0,5 mm jsou považovány za přípustné.
- Průhyb plastových rámů a křídel (kolmo v rovině okna) je běžný v rozmezí:
- ± 1,9 mm na 1 metr délky u bílých profilů
- ± 3,8 mm na 1 metr délky u barevných profilů (včetně sloupku jako součásti rámu).
- Tento průhyb je fyzikální vlastností PVC, zejména kvůli tepelnému odporu rámů a křídel.
- Těsnost dveří se posuzuje pouze v uzamčeném stavu, kdy je křídlo řádně přitaženo k rámu. Netěsnost v zavřeném, ale neuzamčeném stavu není důvodem k reklamaci.
Skleněné výplně
Následující jevy nejsou považovány za reklamovatelné vady, protože nebrání plnohodnotnému užívání a neznehodnocují fyzický stav:
- Interference světla – optický efekt způsobený překrýváním světelných vln, projevující se spektrálními barvami. Tento jev je přirozený a nelze jej ovlivnit.
- Efekt dvojskel – krátkodobé konkávní nebo konvexní prohnutí skel způsobené změnami teploty a tlaku vzduchu uvnitř izolačního skla. Tento jev je běžnou fyzikální vlastností izolačních jednotek.
- Izolační sklo s meziskelními mřížkami – změny teplot mohou způsobit:
- drobné odchylky od pravoúhlosti v dělených polích,
- nízkointenzivní klapavé zvuky při rychlých změnách teploty,
- viditelné řezy pilou a drobné odloupnutí barvy v oblasti řezu.
- Klepání mřížek v izolačním skle – mírné drnčení mřížek při manipulaci s okny nebo při chvění budovy není důvodem k reklamaci. Pokud mřížky nejsou uvolněny v místě spoje u rámečku, reklamace se neuznává.
- Praskliny skel – pokud prasklina vznikne po předání díla, není považována za záruční vadu. Sklo je vystaveno mechanickému namáhání při výrobě, dopravě a montáži.
Poškození způsobené nárazem, průvanem, posunem konstrukce rámu nebo tepelným napětím není předmětem reklamace.
- Smáčivost skel – rozdílná smáčivost povrchu skel může být viditelná pouze při dešti, rosení nebo mytí skel. Tento jev je způsoben výrobním procesem a po uschnutí skla není patrný.
- Kvalita skla – hodnotí se ze vzdálenosti 1 metru při rozptýleném denním světle.
Zóna F | ||||||
Zóna R | ||||||
Zóna H | ||||||
F – zóna drážky: šířka 18mm od hrany skla
R – okrajová zóna: plocha 5= celkové šířky a výšky od zóny F (Zóna R se u lepeného skla zvyšuje o 50%)
H – hlavní zóna: velmi přísné hodnocení
Zóna | Přípustné pro danou zónu |
F | venku ležící ploché poškození okrajů skla ve tvaru mušle, které neovlivňují pevnost skla a nepřekračují šířku okrajových spojení |
uvnitř ležící ploché poškození okrajů skla ve tvaru mušle bez volných střepin, které jsou vyplněny těsnící hmotou | |
bodové, plošné zbytky a škrábance neomezeně | |
R | uzavřeniny (nečistoty zalité ve skle), bubliny, body a fleky: plocha tabule do 1m2: max. 2 ks menší než 2mm průměru zbytky bodové v prostoru mezi tabulemi plocha tabule do 1m2: max. 2 ks menší než 2mm průměru plocha tabule nad 1m2: max. 3 ks menší než 2mm průměru plošné zbytky na distančním rámečku: max. 1 ks menší než 3mm2 |
H | uzavřeniny (nečistoty zalité ve skle), bubliny, body a fleky: plocha tabule do 1m2: max. 1 ks menší než 2mm průměru plocha tabule nad 1m2: max. 2 ks menší než 2mm průměru plocha tabule na 2m2: max. 3 ks menší než 2mm průměru škrábance: součet jednotlivých délek: max. 45mm jednotlivá délka max. 15mm vlasové škrábance – není povoleno nahromaděné |
R+H | uzavřeniny (nečistoty zalité ve skle), bubliny, body a fleky: průměr 0,5 – 1,0 mm – přípustné bez omezení mimo nahromadění (tj. v kruhové ploše o průměru 20cm se vyskytují max. 2 kazy.) |
36. Podmínky trvání záruky
Podmínkou zachování záruky je, že na dodávce dodavatele nebudou prováděny žádné dodatečné úpravy bez jeho vědomí a souhlasu, například:
- Montáž slunečních žaluzií,
- Instalace sítí proti hmyzu,
- Jakékoliv úpravy ovlivňující funkčnost dodaných výrobků.
37. Vady zřejmé při předání
Objednatel je povinen uplatnit zjevné vady (např. prasklé sklo, poškrábaná klika, parapet) přímo v „Protokolu o předání a převzetí díla“.
Pokud tak neučiní, odpovědnost dodavatele za tyto vady zaniká.
Totéž platí, pokud se objednatel bez uvedení důvodu nedostaví k předání díla nebo odmítne podepsat protokol.
38. Cenová kalkulace mimozáručních servisních prací
Objednatel si může před objednávkou vyžádat cenovou kalkulaci mimozáručních servisních prací, včetně dopravy.
Provedené mimozáruční opravy je objednatel povinen uhradit.
39. Povinnost objednatele při reklamaci nebo opravě
Objednatel je povinen zajistit dodavateli stejné podmínky pro opravu reklamace nebo odstranění jiné vady, jaké byly v době realizace díla.
Zejména musí umožnit přístup osobám a použití prostředků, jejichž prostřednictvím bylo dílo namontováno.
VI. Platební podmínky a Sankce
40. Navýšení nákladů na realizaci díla
Náklady na materiál, výrobky, služby, energie a jiné účelné náklady mohou vzrůst maximálně o 15 % oproti ceně sjednané ve smlouvě.
Informace o navýšení ceny musí být podána písemnou formou do protokolu o předání a převzetí díla, část vícenáklad.
Důsledky navýšení nákladů:
- Pokud náklady vzrostou o více než 10 %, má dodavatel právo odstoupit od smlouvy nebo její části týkající se nevyrobené části díla, pokud nedojde k uzavření dodatku ke smlouvě.
- Změna výše nákladů bude na žádost doložena (např. oznámením subdodavatele).
- Pokud dodavatel od smlouvy odstoupí, objednatel je povinen uhradit cenu za již realizovanou část díla.
- Pokud dodavatel nemůže splnit termín provedení díla nebo dodávky z důvodu nedostatku materiálu nebo zvýšení nákladů na vstupní suroviny, není objednatel oprávněn požadovat žádné náhrady škod nebo sankce.
Smluvní strany se dohodly na vyloučení aplikace ustanovení občanského zákoníku § 2620, 2621 a 2622.
41. Prodlení objednatele s platbou a jeho důsledky
Pokud je objednatel v prodlení s úhradou jakékoli platby, dodavatel je oprávněn:
- přerušit provádění díla na dobu prodlení objednatele, nebo
- požadovat smluvní pokutu ve výši 0,05 % z dlužné částky za každý den prodlení.
Důsledky přerušení prací:
- Po dobu přerušení neběží žádné termíny pro realizaci díla (výroba, montáž atd.).
- Termíny se automaticky posouvají o dobu prodlení objednatele.
- Pokud je objednatel v prodlení s platbou nebo jinou povinností, důsledky tohoto prodlení platí i pro jiné smlouvy uzavřené s objednatelem.
- Dodavatel může odstoupit od smlouvy i v případě prodlení objednatele s jiným finančním nebo smluvním závazkem z jiné smlouvy uzavřené mezi stranami.
42. Zálohy na provedení díla a jejich důsledky
Dodavatel je oprávněn požadovat zálohu ve výši 70–90 % ceny díla před zahájením jeho realizace.
Pokud objednatel nezaplatí zálohu včas:
- Termín zahájení provádění díla se posouvá, což má dopad i na termín dokončení a předání díla.
- Pokud objednatel nezaplatí zálohu do 7 dnů od podpisu smlouvy, může dodavatel odstoupit od smlouvy, nebo požadovat smluvní pokutu ve výši 0,05 % z dlužné částky za každý den prodlení.
Pokud záloha nebude uhrazena do 20 dnů od podpisu smlouvy, smlouva automaticky pozbývá platnosti a smluvní strany již nejsou jejím obsahem vázány.
43. Náklady na dopravu a marné výjezdy
Pokud není ve smlouvě uvedeno jinak, cena za dopravu je zahrnuta v ceně díla.
Cena dopravy pokrývá:
- nezbytně nutnou dopravu k provedení díla, i pokud je sjednáno dílčí plnění,
- dopravu v rámci plnění odpovědnosti dodavatele za vady na území České republiky.
Cena dopravy nezahrnuje:
- náklady na marné výjezdy způsobené nepřipraveností stavby nebo nedostatečnou součinností objednatele,
- dopravu při servisních a mimozáručních opravách,
- dopravu při záručních opravách prováděných mimo území ČR.
Pokud je nutná doprava pro výše uvedené případy, objednatel hradí cenu za dopravu na místo určení a zpět dle aktuálního ceníku dodavatele. Doprava není vykládka a ani manipulace prvků.
44. Fakturace a vyúčtování díla
Dodavatel je povinen vyúčtovat cenu díla nebo její části fakturou – řádným daňovým dokladem, který doručí objednateli.
Pokud je dílo předáváno po částech, dodavatel je oprávněn průběžně vyúčtovávat část ceny díla, a to:
- 1× měsíčně,
- na základě protokolu o předání a převzetí díla stvrzeného objednatelem,
- formou řádné faktury (daňového dokladu).
Datem zdanitelného plnění je v takovém případě poslední den příslušného kalendářního měsíce.
45. Splatnost faktur a zálohových plateb
Lhůta splatnosti zálohových faktur a faktur dodavatele je stanovena na 7 dní od jejich vystavení, pokud není ve smlouvě uvedeno jinak.
Za uhrazení platby se považuje okamžik připsání částky na účet dodavatele.
Pokud však byla platba zaslána s chybnými údaji (např. nesprávný variabilní symbol nebo nesprávná částka), považuje se za uhrazenou až v den její identifikace dodavatelem.
Pokud je objednatel v prodlení s platbou, dodavatel je oprávněn požadovat úrok z prodlení ve výši 0,05 % z dlužné částky za každý den prodlení.
46. Smluvní pokuta při prodlení dodavatele
Pokud je dodavatel v prodlení s dokončením díla, má objednatel nárok na smluvní pokutu ve výši 0,05 % z celkové ceny nezabudovaných výrobků za každý den prodlení, pokud není ve smlouvě o dílo stanoveno jinak.
47. Náhrada škody za marný výjezd montážní skupiny
Pokud dojde k marnému výjezdu montážní skupiny dodavatele na místo stavby zaviněním objednatele (nepřipravenost stavebních otvorů, nepřipravenost podkladů pro lepení pásek, v rámci realizace zakázky, záručního či pozáručního servisu nebo jiného dohodnutého výjezdu), je objednatel povinen uhradit dodavateli náhradu škody odpovídající nákladům na dopravu a prostoje.
48. Smluvní pokuta za neposkytnutí součinnosti nebo porušení povinností
pokud objednatel:
- nezaplatí včas zálohu nebo jinou platbu,
- odmítne provedení díla nebo jeho části,
- účelově brání v realizaci díla,
je povinen zaplatit dodavateli smluvní pokutu ve výši 10 % smluvní ceny.
Zaplacením smluvní pokuty není dotčen nárok dodavatele na náhradu škody.
Pokud dojde k ukončení smlouvy v době, kdy již bylo zboží vyrobeno, objednatel je povinen:
- uhradit smluvní pokutu,
- přijít o již uhrazenou zálohu, která tímto propadá dodavateli.
Pokud záloha nebyla uhrazena nebo její výše neodpovídá způsobené škodě, dodavatel vyčíslí náklady na výrobu a vyfakturuje je objednateli v plné výši. Nároky dodavatele na smluvní pokuty a náhradu škody zůstávají v platnosti i po zániku smlouvy.
49. Možnost jednostranného zápočtu
Dodavatel je oprávněn provést jednostranný zápočet svého nároku na smluvní pokutu a náhradu škody vůči záloze uhrazené objednatelem.
50. Omezení maximální výše smluvních pokut
Maximální výše součtu všech smluvních pokut, které je každá ze smluvních stran oprávněna na základě smlouvy, jejích příloh a těchto podmínek požadovat, činí 10% z ceny díla bez DPH.
VII. Závěrečná ustanovení
51. Postoupení pohledávek
Objednatel není oprávněn postoupit své pohledávky vzniklé na základě této smlouvy na třetí osoby bez předchozího písemného souhlasu druhé smluvní strany.
52. Řešení sporů
Smluvní strany se zavazují řešit případné spory především smírně.
Pokud se nepodaří spor vyřešit smírně, platí, že:
- Spory budou rozhodovány v rozhodčím řízení dle zákona č. 216/1994 Sb., o rozhodčím řízení, v platném znění.
- Řízení bude vedeno Rozhodčím soudem při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR dle jeho Řádu.
- Rozhodčí řízení proběhne před třemi rozhodci.
- Místem řízení je Praha.
- Jednacím jazykem je čeština.
- Každá strana jmenuje jednoho rozhodce, třetího jmenuje Rozhodčí soud.
- Rozhodčí nález bude konečný a vykonatelný.
Tato rozhodčí doložka se neuplatní, pokud je objednatel fyzickou osobou v postavení spotřebitele.
53. Ochrana osobních údajů
Objednatel výslovně souhlasí, že dodavatel je oprávněn shromažďovat, zpracovávat a užívat jeho údaje dle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, v platném znění.
Tyto údaje budou využity:
- pro plnění smlouvy,
- pro obchodní účely dodavatele.
Dodavatel je rovněž oprávněn poskytnout identifikační a kontaktní údaje objednatele společnostem náležejícím do shodného podnikatelského seskupení a partnerům, kteří budou zavázáni k řádnému nakládání s těmito údaji v souladu s právním řádem ČR.
54. Forma písemného jednání
Za písemné právní jednání se považuje doručení dokumentů:
- Doporučenou poštou,
- Elektronickou poštou,
a to na adresu uvedenou v záhlaví smlouvy, pokud nebyla sjednána jiná adresa.
55. Platnost smluvních ustanovení
Pokud se jakékoli ustanovení této smlouvy nebo těchto Všeobecných podmínek (VP) stane neplatným, nulitním nebo nevymahatelným, ostatní ustanovení zůstávají platná a účinná.
Smluvní strany se zavazují neplatná ustanovení nahradit novými, která budou platná, účinná a vymahatelná a odpovídající původnímu účelu.
56. Nedílné součásti smlouvy
Nedílnou součástí smlouvy jsou:
- Tyto Všeobecné podmínky (VP),
- Reklamační řád,
- Zásady a pokyny pro užívání výrobků dodavatele.
Tyto dokumenty jsou zveřejněny na webových stránkách dodavatele.
57. Pořadí právní závaznosti smluvních dokumentů
V případě sporu platí následující pořadí právní závaznosti jednotlivých částí smlouvy:
- Dodatek či vícenáklad,
- Specifikace díla (objednací a zaměřovací list),
- Smlouva,
- Všeobecné podmínky (VP),
- Reklamační řád.
58. Seznámení se smlouvou a jejími přílohami
Objednatel prohlašuje, že se seznámil se smlouvou a jejími přílohami před podpisem, souhlasí s nimi a zavazuje se je dodržovat.
59. Možnost změny smlouvy
Smlouvu lze měnit nebo doplňovat pouze písemnými dodatky, které nabývají platnosti dnem podpisu oprávněnými zástupci obou smluvních stran.
60. Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů
Pokud mezi stranami vznikne spotřebitelský spor, který se nepodaří vyřešit vzájemnou dohodou, spotřebitel má právo podat návrh na mimosoudní řešení sporu k určenému subjektu:
Česká obchodní inspekce („ČOI“)
Oddělení ADR,Adresa: Štěpánská 15, 120 00 Praha 2
Web:www.adr.coi.cz
E-mail: adr@coi.cz
Podmínky mimosoudního řešení sporu:
- Zahajuje se výhradně na návrh spotřebitele.
- Podmínkou je, že se spor nepodařilo vyřešit přímo s obchodníkem.
- Návrh musí být podán nejpozději do 1 roku od prvního uplatnění práva u obchodníka.
- Před podáním návrhu k ČOI se spotřebitel musí nejprve obrátit na obchodníka pro vyřešení situace.
Všechny platné dokumenty naleznete na našem webu www.plastokno.cz v sekci ke stažení.